10 Stappenplan naar een succesvolle verkoop

10 Stappenplan naar een succesvolle verkoop

Het is zover, je gaat je huis verkopen.  

Met onderstaande 10-stappenplan zetten we je graag op weg naar een succesvolle verkoop. 

Wens je je verkoop of verhuur uit te besteden aan een vastgoedprofessional? Neem dan zeker een kijkje op ons overzicht van vastgoedkantoren in je buurt.

1. Zelf verkopen of via een vastgoedprofessional?

Zelf verkopen of via een immo-kantoor. Beiden hebben voor- en nadelen. Expertise in het verkoopsproces, geen gedoe met attesten en kennis van de markt zijn ontegensprekelijk grote voordelen tov het pand zelf te verkopen. 

De neutrale rol die een makelaar kan spelen in een verkoopsproces wordt vaak vergeten maar is eveneens een absoluut voordeel in de uiteindelijke verkoopprijs. Een goede makelaar brengt geld op ipv geld te kosten . 

Wens je je verkoop of verhuur uit te besteden aan een vastgoedprofessional? Neem dan zeker een kijkje op ons overzicht van vastgoedkantoren in je buurt.

Heb je tijd, verkoopervaring en wil je toch alles zelf van A-Z regelen? Dan hebben we voor jou een aantal tips en tricks opgelijst. 

2. De notaris, je beste vriend

Er zijn drie belangrijke momenten in de verkoop van jouw pand.
– een goede marketingstrategie om je pand in de markt te zetten
– een authentieke vriendelijke verkoper
– én jouw notaris.
De notaris is jouw partner gedurende het hele verkoopproces. Voor een gemiddelde ereloon van +_750 euro zal de notaris je helpen in het opvragen van noodzakelijke documenten & attesten (compromis, bodemattesten, stedenbouwkundige uittreksels, kadastrale informatie,…) of je een voorbeeld van een waterdichte verkoopbelofte bezorgen.
Kortom, het grootste gedeelte van het administratieve luik wordt gedragen door de notaris. Het contacteren van je notaris is bijgevolg de eerste stap die je moet zetten bij de start van jouw verkoop. Het zal je tijd (de opmaak van sommige verplichte documenten kan tot 60 dagen duren) en geld besparen. 

Het enigste document dat je in orde moet brengen – op vraag van de notaris- is het EPC document en de elektrische keuring. Er zijn 101 bedrijven die dit voor een minimale kost kunnen doen in jouw gemeente. Google EPC + jouw gemeente en je bent geholpen. 

3. Bepaal een realistische vraagprijs

De eeuwige terugkerende vraag bij de verkoop van een pand. Een magische formule voor het bepalen van een pand bestaat echter niet.
Wie toch nood heeft aan een wiskundige formule : De waarde van een pand = De waarde wat de koper er wil voor betalen.
Heb je totaal geen idee wat je pand waard is? Stel een benchmark op via immosites ahv criteria die overeenkomen met jouw pand (ligging, aantal kamers, tuin en globale afwerkingsgraad). 

Zet vervolgens een gemiddelde vraagprijs zodat je competitief bent met de andere aanbieders in de markt

4. You never get a second chance to make a first impression

Neem uitgebreid de tijd voor om je pand optimaal in de markt te zetten. Mooie foto’s of een leuk filmpje bepalen of mensen zullen doorklikken naar een ander pand of net contact zullen opnemen voor een afspraak. 
Hierbij een aantal quick-wins voor de ideale immo-foto.

  • Neem liggende (landscape) foto’s ipv portrait foto’s. Liggende foto’s geven een veel ruimer gevoel.
  • Zorg voor maximale lichtinval
  • Ruim je kamer op, geen overvolle tafels of vuile badkamer/keuken
  • Neem de foto’ vanuit de hoek van de kamer voor maximale ruimte
  • Heb je mooie zichten vanuit je tuin of terras? Doen!
  • Je bent niet verplicht om alle foto’s online te plaatsen.
  • Hou enkel de foto’s over die je pand uniek maken.
  • Op je eerste date toon je toch ook enkel je beste kant, toch?

5. Publiceer gratis je zoekertje op My Future Home

Een no-brainer. Publiceer gratis je pand op onze site. Log in of registreer in één muisklik en plaats heel makkelijk je pand online. Via je eigen dashboard heb je toegang tot statistieken zoals aantal bezoekers per dag. Je zoekertje staat standaard 6 maanden online.

6. Copy Copy

Zorg dat je website of zoekertje altijd en overal leesbaar is op elk toestel. Een zoekertje met enkel doorlopende tekst leest zowel op desktop als op smartphone bijzonder moeilijk.
Een goed leesbare tekst bevat naast een wervende tekst ook voldoende witruimte en heeft ook enkele bullet points om de tekst te breken en unieke aspecten van je pand extra in de verf te zetten.  
Vermeld zeker in de copy wanneer er bezoekdagen zijn of een duidelijk oproep (call to action) hoe en wanneer er een bezoek kan geregeld worden.

Een voordeel van My Future Home tegenover andere platformen is dat je hier jouw zoekertje extra styling kan meegeven zoals woorden in het vet, bulletpoints en je onbeperkt bent in het aantal karakters. Ook kan je bij My Future Home veel meer afbeeldingen opladen dan op de klassieke immo websites.

7. Bestel gepersonaliseerde My Future Home immo borden

V Borden Immo My Future Home
Tuinbord My Future Home

Oh ja, woon je in een straat waar er veel passage is? Een good old klassiek immo-bord is zeker niet afgeschreven. We hebben net als jij ook 100% digital mindset maar een klassiek bord zorgt voor zichtbaarheid bij de buren en brengt mond-aan-mond reclame op gang. Voor een minimale investering krijg je een v-bord met je eigen telefoonnummer dat je makkelijk kan bevestigen met kleefstroken aan je raam. Heb je een voortuin, dan raden we de immo tuinborden aan. Visibiliteit in jouw omgeving, absoluut een meerwaarde tijdens de verkoop van je pand.

Interesse in een gepersonaliseerd immo V-bord met kleefstrook? – Vanaf 30 euro/stuk

My Future Home biedt 3 formaten aan.

  1. 100 cm breed x 70cm hoog
  2. 140cm breed x50cm hoog
  3. 140cm breed x 100 cm hoog

Interesse in een gepersonaliseerd immo tuinbord – 175 euro/stuk

  1. Het aluminium frame is van hoge kwaliteit en voorzien van een grondanker. 
  2. Frame: 80cm breed x 175cm (inclusief grondanker)

Prijzen inclusief btw. Verzendkost totale bestelling 5 euro. Levertermijn 5-7 werkdagen.

8. Vissen met het juiste aas

Wat als je website of zoekertje op immo-sites niet voldoende bezoekers aantrekt? Net als in het echte leven is het belangrijk om de juiste kandidaat-koper te bereiken. Vissen met aas waarvan de vissen nooit zullen bijten is weggesmeten geld. Maar hoe kan je de juiste kandidaat koper bereiken? 
Met een uitgekiemde social media marketing strategie bereik je meteen de juiste doelgroep. Wil je starten met de basics? Neem dan zeker ook een kijkje naar ons overzicht van alle gratis communities op Facebook

Nood aan begeleiding richting een excellente online marketing strategie? My Future Home heeft jarenlange ervaring in online marketing en helpt je graag op weg naar de juiste strategie. Contacteer ons voor meer info.

BEPALEN VAN DOELGROEP 
obv locatie, demografische gegevens en interesses

  • Gezinnen of singles?
  • Jonge starters of koppels waarvan de kinderen het huis uit zijn?
  • Pendelaars?
  • Hoger of lager opgeleiden?

AB TESTEN

  • Welk segment klikt het meest op je advertenties?
  • Welke advertenties werken het best?

RETARGETING

  • Specifieke reminder advertenties naar alle mensen die de site bezocht hebben of extra info opgevraagd hebben.

AUTOMATISATIE

  • Een automatisch reservatie systeem voor de bezoekmomenten die gekoppeld is aan jouw agenda op je smartphone.
  • Een reminder sms naar de mensen die ingetekend hebben op open huizen dag
  • Een opvolg sms naar de mensen die het pand bezocht hebben

9. Relax, take it easy

Niemand kent beter haar of zijn eigen huis beter dan de eigenaar. Gebruik die passie en kennis! Vertel waarom je er graag gewoond hebt en welke voordelen je er dagelijks ervaren hebt. 




Geniet van de rondleidingen en met jouw enthousiasme is de helft van het werk al achter de rug. Smile & Enjoy!
Zit zeker niet verlegen om na het bezoek te vragen naar de eerste reactie van de kandidaat-koper. Een sms’je na 48u waarin je nog eens polst naar de feedback wordt zelden als storend beschouwd. Het levert je misschien niet alleen een bod op, maar sowieso interessante learnings die je mee kan nemen in het vervolg van van jouw verkoopstraject.

10. Leg je bod vast op papier

Proficiat! Je hebt een koper gevonden en je hebt een gezamenlijk akkoord over de verkoopsprijs. De volgende stap is eenvoudig maar uitermate belangrijk : Leg wat je overeengekomen bent schriftelijk vast. Artikel 1583 van het burgerlijk wetboek is klaar en duidelijk: Een overeengekomen bod is altijd bindend.
Je kan dit eenvoudig doen door de persoonlijke gegevens van jezelf en je koper te noteren, samen met de adresgegevens van de woning, de overeengekomen prijs (in cijfers en voluit), de beschrijving van woning en de datum en plaats van ondertekening. Eventueel kunnen er nog specifieke extra voorwaarden aan het schriftelijk bod toegevoegd worden, zoals bijvoorbeeld dat eis dat de koper een lening krijgt bij de bank of dat de verkoper tijdig alle attesten kan voorleggen. 


Het schriftelijk bod in een bindend principeakkoord. Wanneer je van plan bent om je huis te verkopen, stel vooraf een overeenkomst op en je notaris zal die met veel plezier nalezen en eventueel corrigeren.
Eens je het bod aanvaardt, is de verkoop officieel en kan je overgaan naar de volgende stappen : de ondertekening van het compromis en de verkoopsakte, beiden opgesteld door de notaris.

Vastgoedkantoren op My Future Home

Vergelijk aanbiedingen

Vergelijken